ارزش-غذایی-باقلواا

ارزش غذایی باقلوا

سرشار از امگا ۳

بسیاری گردو را به عنوان غذای مغز می شناسند و این موضوع نه فقط به خاطر شباهت ظاهری آن با مغز است بلکه به خاطر منبع گیاهی سرشار از اسید چرب امگا ۳ با عنوان اسید آلفا لینولنیک اسید در ارزش غذایی آن است. وجود این اسید چرب در گردو از این نظر دارای اهمیت زیادی است که این اسیدچرب بطورعمده در منابع حیوانی مثل ماهی یافت می شود. این اسید چرب برای تقویت سیستم عصبی افراد بویژه کودکان اهمیت زیادی دارد از این رو مصرف آن بسیار توصیه می شود.

بسیاری از افراد مصرف هرگونه چربی را مضر می دانند در حالی که باید به این نکته توجه کرد که مقدار و نوع چربی مصرف شده اهمیت زیادی دارد، مثلا اسید چرب امگا ۳ موجود در گردوعلاوه بر خواصی که در بالا ذکر شد برای سلامت قلب بسیار مفید است. این چربی ها باعث کاهش LDL-C (کلسترول بد) وافزایش HDL-C (کلسترول خوب) می شوند.

ذکر این نکته در اینجا خالی از لطف نیست که بیش از ۷۰% از انرژی مورد نیاز قلب بوسیله چربی ها تامین می شود. افراد میانسال باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند که مصرف اسید چرب امگا ۳ درپیشگیری از آلزایمر تاثیر فراوان دارد، پس بهتر است به وجود این مغز خوراکی در سبد غذائی خود توجه زیادی داشته باشیم.

ارزش غذایی

همچنین ، هل، گلاب، شیر و تخم‌مرغ مواد طبیعی به کار رفته در باقلوا هستند که ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. در تهیه خمیر باقلوا از موادی همچون شیر و تخم‌مرغ استفاده می‌شود که منبع غنی پروتئین هستند. جالب اینکه پروتئین تخم‌مرغ حاوی اسید آمینه‌های لازم برای سلامتی بدن است. شیر هم که سرشار از کلسیم است و در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر بسزایی دارد.

گلاب ضمن اینکه آرام‌بخشی قوی برای اعصاب است، برای تقویت معده، قلب و کبد مفید است. هل به تقویت عملکرد قلب و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند.

از آنجا که باقلوا دارای موادقندی و کالری بالایی است و هر تکه باقلوای ۲۰ گرمی تقریبا ۱۰۰ کالری دارد، در مصرف آن‌ نباید زیاده‌روی کنید تا آسیبی به سلامتی شما وارد نشود.

سفارش آنلاین باقلوا در ارومیه
بیشتر بخوانید

ارزش غذایی باقلوا

مخصوص گیاه خواران

مغز گردوی خشک، طبیعتی گرم وخشک دارد در حالی که این خاصیت در نوع تازه آن کمتر است. گردودر فصل پائیز بیشتر از فصول دیگر در دسترس است. اگر گردو را با پوست خریداری می کنید پیش از فاسد شدن این مغز خوراکی، گردوها را مغز کنید و پس از انتقال به کیسه پلاستیکی، مغزها را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

به یاد داشته باشید که مدت نگهداری مغزهای گردو در فریزر بیشتر از یخچال است زیرا دمای فریزر پائین تر از دمای انجماد یخچال است وبه همین علت آنزیم هائی که در سرما هم فعالیت دارند وباعث تغییر طعم در گردوها می شوند در فریزر دیرتر فعالیت می کنند وگردو طعم ماندگی را پیدا نمی کند. سطح بالای اسیدهای چرب حاوی چند پیوند مضاعف(دوگانه)، گردوها را مستعد اکسیداسیون می کند وبه همین دلیل عمر انبارمانی گردو کم می شود.

در ارزش غذایی گردو بطور متوسط ۶۳% چربی دیده می شود که ۶۰% از این مقدار را اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل می دهند.

وجود این ماده غذائی در رژیم غذایی افراد گیاه خوار از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا دریافت اسیدچرب امگا۳ در این افراد کمتر از افراد عادی است این موضوع یکی از دلائل برای بروز برخی بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و… است.

 

ارزش غذایی

  • یک قاشق سوپ خوری گردوی خرد شده
  • انرژی۳/۴۷کیلو کالری
  • پروتئین۹/۱گرم
  • کربوهیدرات۹۴/.گرم
  • چربی۴/۴ گرم
  • فیبر۳۹/. گرم

نکته

از مواد غذائی که افراد مبتلا به آلرژی باید از آن پرهیز کنند می توان بادام وگردو را نام برد، پس این افراد به خصوص کودکان مبتلا به آلرژی باید از باقلوا که دارای گردو است پرهیز کنند.

بهتر است بعد از مصرف هرگونه شیرینی بویژه باقلوا مقداری آب نوشیده شود زیرا این نوع شیرینی با چسبیدن به دندان ها بیش از دیگر انواع شیرینی باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

باقلوا

تقویت کننده اعصاب

بادام دارای مقدار زیادی چربی است اما از نوع غیر اشباع. این چربی خطر بیماری های قلبی را کم می کند. ویتامین E موجود در پوست بادام یکی از انواع آنتی اکسیدان هاست که از برخی امراض از جمله سرطان، بیماری قلبی، کاهش حافظه، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، آب مروارید چشم(کاتاراکت) و ضعیف شدن ماهیچه ها پیشگیری کرده و هم چنین بر سلامتی پروستات اثر می گذارد و از تخریب سلول ها و DNA جلوگیری می کند  و خاصیت ضد پیری دارد یعنی مانع از بروز چین و چروک می‌شود.

طرز تهیه باقلوای تبریز
بیشتر بخوانید

 

باقلوا به دلیل بادام فراوان دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی که به مقدار کافی منیزیم در بدن باشد، در خون جریان می یابد و اکسیژن و مواد مغذی را سریع تر حمل می کند و جلوی افزایش ضربان قلب را می گیرد. بادام بسیار بیشتر از جو یا حتی اسفناج، منیزیم دارد. پتاسیم نیز در انقباض عضلات، به جریان درآوردن اعصاب، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش دارد.

 

خوراکی نیرو زا در باقلوا

پسته درون باقلوا دارای مواد غذایی فراوانی است و برای تقویت بیماران و اشخاص ضعیف مناسب است. در واقع این میوه نوعی خوراکی مقوی محسوب می‌شود. پسته مواد مختلفی دارد که شامل پروتئین، آهن، مواد چرب، کلسیم، فسفر، ویتامین آ، ویتامین ب۳، ویتامین ب۱و پتاسیم است.

پسته اگرچه میوه کوچکی است ولی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و نیروزاست.

 

ارزش غذایی

۳۰ گرم پسته بو داده شده بدون پوست استخوانی

  • انرژی ۱۷۰ کالری
  • کربوهیدرات ۶گرم
  • فیبر خوراکی ۹ گرم
  • قند۳  گرم
  • چربی ۲ گرم
  • پتاسیم۳۱۰ میکروگرم

 

نکته بسیار مهم: مراقب کالری باشید

افرادی که با استناد به طعم دلپسند این شیرینی در خوردن آن افراط می کنند به این نکته توجه کنند که ۱۰۰گرم باقلوا ۵۴۰ کالری انرژی دارد واین درحالی است که یک فرد بالغ بطورمتوسط به ۲۰۰۰-۱۸۰۰کالری انرژی درروزنیازمند است.

باتوجه به کالری بالا، ارزش پروتئینی و کربوهیدرات موجود در باقلوا، این ماده غذائی می تواند در وعده قبل از ورزش بسیار مفید باشد.

 

 

اضافه کردن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *